Artikelen

  • Artikelen met tips voor online teksten.

  • Schrijf je in op het gratis e-zine!

  • Automatisch en rechtstreeks in je inbox.

Gratis proeftekst

  • Ontvang een webtekst van circa 300 woorden.

  • Kies voor een nieuwe of herschreven tekst.

  • Overtuig jezelf van de juiste keuze!

Vraag een gratis proeftekst aan.

Zakelijke wenskaarten: de ergernissen top-4 van ontvangers

21 december 2011

De traditionele kerstkaart is nog steeds razend populair. Ondanks internet en sms vielen in 2011 170 miljoen kerstkaarten in de brievenbus. Stuur jij je zakelijke relaties wel eens een kerst- of nieuwjaarskaart? Een vakantie- of paaskaart? Volg deze 5 tips voor het schrijven van zakelijke wenskaarten en voorkom de 4 grootste ergernissen.

Persoonlijke wens

Mensen lezen graag iets wat speciaal voor hen bestemd is. Dus geen kale kaarten met alleen een logo. Of vage kaarten met onleesbare krabbels. Geen kaarten met een gedrukt, los inlegvelletje. En ook geen snelle, digitale kaarten. Maar hartelijke kaarten met een paar regels persoonlijke tekst. Die ontvang jij toch ook het liefst?

Zoek de verbindende schakel

Wat zet je op een zakelijke wenskaart? Denk eerst na over wat jou met jouw relaties verbindt. Aan welke op-dracht hebben jullie gewerkt? Wat maakt de samenwerking bijzonder? Wat waardeer je het meest? Waar wil je je relatie voor bedanken? Wat ligt er in het verschiet? Verwoord deze verbindende schakel en zet ‘m op je kaart.

Handgeschreven en handgeplakt

Het wordt helemaal persoonlijk als je kaart en envelop met de hand schrijft. Een postzegel plakt in plaats van frankeert. Teveel werk? Kies dan voor geprinte adresstickers. Of stuur alleen je beste klanten een hand-geschreven wens. De persoonlijke aanpak kost tijd, maar levert je wel de waardering van je zakenrelaties op.

Foutloze adressering

Erger jij je ook aan post met een foute adressering? Door onjuiste gegevens op de kaart heeft jouw goedbe-doelde wens minder effect. Uit onderzoek blijkt dat 33% van de klantgegevens fouten bevat. Dus update je adressenbestand voordat je ook maar 1 kaart verstuurt. Wees een pietje-precies: controleer en actualiseer.

De 4 grootste ergernissen
  • Ontbrekende persoonsnaam
    Vermeld je alleen de bedrijfsnaam op de envelop? Dan komt je kaart waarschijnlijk niet verder dan de receptie en mist ie volledig zijn doel. Personaliseer de kaart; zet de naam van je contactpersoon erop.
  • Meneer in plaats van mevrouw
    Een persoonlijke wens verliest een deel van z’n waarde als je meneer wordt genoemd terwijl je een mevrouw bent. En andersom. Voorkom irritatie en vermeld de juiste titel.
  • Fout gespelde naam
    Het is de moeite waard om de spelling van de persoons- en bedrijfsnaam te controleren. Zo voorkom je dat de ontvanger wordt afgeleid door slordigheden en de boodschap mist.
  • Contactpersoon uit dienst of overleden
    Je kaart belandt direct bij het oud papier als je een wenskaart stuurt aan iemand die niet meer bij het bedrijf werkt. Of veel pijnlijker: aan iemand die overleden is.
E-card

Overweeg je om een e-card te sturen in plaats van een papieren kaartje? Het is snel, goedkoop en milieube-wust. Maar ook minder opvallend, minder persoonlijk en minder doeltreffend. Toch een e-card sturen? Voeg dan wel een persoonlijke tekst toe. Meer tips voor het schrijven van zakelijke wenskaarten? Ik hoor ze graag!

Wil je dit artikel delen?
Reageer
(*)
(*)