Artikelen

  • Artikelen met tips voor online teksten.

  • Schrijf je in op het gratis e-zine!

  • Automatisch en rechtstreeks in je inbox.

Gratis proeftekst

  • Ontvang een webtekst van circa 300 woorden.

  • Kies voor een nieuwe of herschreven tekst.

  • Overtuig jezelf van de juiste keuze!

Vraag een gratis proeftekst aan.

Hoe meta descriptions meer bezoekers trekken: 5 schrijftips

12 december 2011

98% van de zoekers kijkt niet verder dan de 1e zoekresultatenpagina in Google. Je website wordt dus pas gezien als ie in de top-10 staat. Super als je daartussen staat! Maar hoe val jij op tussen die 9 andere zoekresultaten? Lees hoe je de meta description gebruikt om meer zoekers op jóuw resultaat te laten klikken. Inclusief 5 handige schrijftips!

Gratis mini-advertentie voor je website

De meta description is de 2-regelige, zwarte tekst in het zoekresultaat. Een mini-advertentie die eerlijk en prikkelend omschrijft wat de bezoeker op jouw webpagina kan verwachten. De meta description vormt samen met de blauwe, onderstreepte ‘title’ en  het groene URL-adres het complete 4-regelige zoekresultaat.

Bepaal zelf de inhoud

Heb je geen meta descriptions ingevoerd? Dan kiest Google zelf een tekstfragmentje uit op jouw webpagina; de ‘snippet’. De kwaliteit van een snippet is niet altijd top. Mogelijk prikkelt een snippet de zoekers onvoldoende om door te klikken. Neem dus de touwtjes in handen en bepaal zelf de inhoud van je meta descriptions.

Verleid de zoeker tot klikken

Het doel van meta descriptions is het verhogen van het aantal zoekers dat naar jouw website doorklikt. Dit heet de doorklikratio. De zoeker beslist op basis van de omschrijving (en de titel) of ie wel of niet doorklikt. De jouwe moet de zoeker dus verleiden om naar jouw website door te klikken. Zodat hij die andere 9 links laat liggen.

Neemt Google jouw beschrijving over?

De kans is groot dat Google jouw zelfgeschreven meta descriptions toont. Maar niets is 100% zeker. Als jouw omschrijving niet klopt met de inhoud van je webpagina, dan neemt Google ‘m niet over. Beschrijf daarom de inhoud van je webpagina zo eerlijk en goed mogelijk. En maak voor elke webpagina een unieke omschrijving.

5 schrijftips voor een hogere doorklikratio
  • Neem zoekwoorden in je beschrijving op
    Wanneer het zoekwoord waarop gezocht wordt hetzelfde is als die in jouw beschrijving, dan wordt deze vetgedrukt. En vet gemarkeerde woorden vallen op.
  • Omschrijf je pluspunten kort en bondig
    Zet je pluspunten in je meta description. Wat wordt de zoeker beter van jouw product of dienst? Ben je sneller, goedkoper, beter? Omschrijf wat jou anders dan anderen maakt.
  • Spoor de zoeker aan tot actie
    Sluit je beschrijving af met een call to action. Zoekers willen dat jij zegt wat zij moeten doen. Prikkel de zoeker dus altijd om te bellen, te mailen, te boeken, te reserveren, iets aan te vragen. Doen!
  • Maak je meta description maximaal 155 karakters lang
    Gebruik maximaal 155 karakters. Inclusief spaties. Anders breekt Google ‘m botweg af en dat is niet prettig voor de lezer. En gebruik minimaal 130 tekens, anders vult Google de ruimte zelf op.
  • Maak voor iedere pagina een unieke beschrijving
    Schrijf per pagina een unieke meta description. Lukt dat niet? Ga geen meta descriptions kopiëren. Laat het veld leeg. Google bepaalt het onderwerp van de pagina en kiest een passend tekstfragment.
Waar kan je meta descriptions invullen?

De meta description is niet zichtbaar op je website; deze staat in de broncode. Beheer jij je website via een CMS? Dan kan je daar meestal per pagina de beschrijving in een veld invullen. Beheer jij je website niet zelf? Neem dan contact op met je webdesigner en vraag hem de beschrijvingen in de broncode op te nemen.

Kortom, onderscheid je van je concurrenten in Google door prikkelende, informatieve meta descriptions met call to actions. Veel bedrijven besteden hier geen aandacht aan. Een gemiste kans en een goede reden om het juist wel te doen. Andere tips die de CTR van zoekresultaten verhogen? Ik hoor het graag!

Wil je dit artikel delen?
Reageer
(*)
(*)