Artikelen

  • Artikelen met tips voor online teksten.

  • Schrijf je in op het gratis e-zine!

  • Automatisch en rechtstreeks in je inbox.

Gratis proeftekst

  • Ontvang een webtekst van circa 300 woorden.

  • Kies voor een nieuwe of herschreven tekst.

  • Overtuig jezelf van de juiste keuze!

Vraag een gratis proeftekst aan.

7 schrijftips voor meer emotie in zakelijke webteksten

5 januari 2012

Mensen nemen 95% van hun beslissingen op basis van emotie. Zo kocht ik in 2011 een witte Iphone. Ik koos ‘m vanwege zijn mooie design en het appel-logootje. Technische specificaties en productvergelijkingen? Niet voor mij. Ik kocht met mijn hart, niet met mijn hoofd. Feit is dat emotie goed verkoopt. Lees hoe je meer gevoel in zakelijke webteksten legt.

Weg met kille, afstandelijke en formele webteksten

Zakelijke webteksten zijn vaak kil, afstandelijk en formeel. Hoe formeler de teksten, hoe professioneler de uitstraling, lijkt de gedachte. Maar emotie in tekst doet niets af aan professionaliteit. Integendeel! Tekstemotie laat juist zien dat je je inleeft in situaties en dat je je bezoekers begrijpt. Het creëert sfeer, verkleint de afstand. Zakenmensen zijn ook maar gewone mensen.

Leer de personen in je doelgroep kennen

Om met webteksten de gevoelige snaar van potentiële klanten te raken, moet je ze goed (leren) kennen. Uit welke branche komen ze? Met welke problemen kampen ze? Welke informatie hebben ze nodig? Hoe verloopt hun beslissingsproces? Wat zijn hun verwachtingen? Want hoe meer je van je potentiële klanten weet, hoe gerichter je webteksten kunt schrijven en hoe sterker de binding wordt.

7 manieren om webteksten te schrijven die bezoekers raken
  • Spreek je bezoeker persoonlijk aan
    Een directe aanspreekvorm activeert de hersenen. Spreek je bezoeker aan met ‘je’ of het formelere ‘u’. De bezoeker denkt onbewust dat er een gesprek met hem wordt gevoerd en let daarom beter op.
  • Stel niet jezelf, maar de bezoeker centraal
    Maak de bezoeker belangrijk. Gebruik meer ‘je’ of ‘u’ dan ‘ik’ of ‘wij’. Is de verhouding 80% versus 20%? Prima! Dus niet: Wij sturen je snel de brochure toe. Maar: Je ontvangt onze brochure snel.
  • Schets een herkenbare situatie
    Omschrijf het probleem waarmee jouw potentiële klant worstelt. En die jij voor hem kunt oplossen. Hij herkent zich in de situatie, voelt zich begrepen en verlangt naar een oplossing. Jouw oplossing!
  • Noem de klantvoordelen
    Bied de oplossing. Noem de positieve gevolgen van het gebruik van jouw product of dienst. Wat wordt de klant er beter van? Lost het zijn probleem op? Voegt het waarde (kwaliteit of omzet) toe?
  • Neem onzekerheid weg
    Mensen zijn vaak onzeker bij hun aankoop. Bewijs de klant dat jouw oplossing de juiste is. Bijvoor-beeld door een goede product- of dienstomschrijving, klantbeoordelingen en referenties te plaatsen.
  • Gebruik gewonemensentaal
    Praat met je bezoeker alsof hij tegenover je zit. Vermijd vaktermen, ingewikkelde en onduidelijke woorden. Iedereen leest graag simpele teksten. Ook slimme, serieuze en professionele bezoekers!
  • Breng enthousiasme over
    Je woordkeuze wekt gevoelens bij je bezoeker op. Enthousiasme werkt heel aanstekelijk. Schrijf daarom vlot, actief en vriendelijk. En gebruik positieve woorden!

Kijk nu eens goed naar de teksten op je website. Voldoen ze aan deze 7 punten? Door de bezoekers van je website met emotie te raken, via tekst te boeien en door tekstemotie aan je product, dienst of bedrijf te binden, vergroot je de kans om van bezoekers klanten te maken.

Heb je aanvullende tips om meer gevoel in zakelijke webteksten te leggen? Ik hoor ze graag.

Wil je dit artikel delen?
Reageer
(*)
(*)