Artikelen

  • Artikelen met tips voor online teksten.

  • Schrijf je in op het gratis e-zine!

  • Automatisch en rechtstreeks in je inbox.

Gratis proeftekst

  • Ontvang een webtekst van circa 300 woorden.

  • Kies voor een nieuwe of herschreven tekst.

  • Overtuig jezelf van de juiste keuze!

Vraag een gratis proeftekst aan.

10 manieren om je website vertrouwen te laten uitstralen

6 februari 2012


Wekt jouw website vertrouwen bij bezoekers? Pas als bezoekers een goed gevoel over je website hebben, zullen ze informatie opvragen of contact opnemen. Maar twijfelen ze aan de geloofwaardigheid van je website? Dan zijn ze in 1 klik weg en is je kans op een nieuwe klant verkeken. Dit artikel bevat daarom 10 ingrediënten om online vertrouwen te wekken en meer klanten aan je bedrijf te binden.

1. Professionele uitstraling

De betrouwbaarheid van een website is onder andere afhankelijk van de ‘look and feel’. Het totaalplaatje moet kloppen. Zijn het logo en de huisstijl professioneel ontworpen? Heeft de website een vaste, strikte indeling? Is er eenheid in lettertype en kleurgebruik? Zijn de foto’s scherp? Een betrouwbare website is ook gebruiksvrien-delijk. Een heldere navigatie moet bezoekers snel de weg wijzen.

2. Sociale bewijskracht

Mensen zijn kuddedieren. Dat is de basis van sociale bewijskracht. We bepalen wat goed is door uit te vinden wat volgens anderen goed is. We kijken naar wat anderen doen, voordat we zelf conclusies trekken. We willen bewijs! Sociale bewijskracht op je website uit zich bijvoorbeeld in het vermelden van het aantal aangevraagde offertes, het aantal abonnees op je nieuwsbrief of het aantal deelnemers dat geslaagd is voor een cursus.

3. Klanten vertellen

Een andere vorm van sociale bewijskracht zijn klantbeoordelingen. Bezoekers geloven wat anderen over je onderneming zeggen sneller dan wat jij ze vertelt. Het getuigt van lef om ook neutrale of minder positieve opmerkingen te publiceren. Openheid en een kwetsbare opstelling versterken je geloofwaardigheid. Zeker als je de opbouwende kritiek gebruikt om je producten en diensten verder te verbeteren.

4. Onderneming met een gezicht

Een website is en blijft een ding. Het is daarom belangrijk een gevoel van sociale aanwezigheid op je website te creëren. Met foto’s van het bedrijfspand en de medewerkers geef je je onderneming een gezicht en breng je deze dichter bij de bezoekers. Door de specialismen van medewerkers te omschrijven en een link naar hun profielen op LinkedIn te plaatsen, leren bezoekers de mensen achter het bedrijf kennen.

5. Voor het laatst bijgewerkt op…

Een website die 3 dagen geleden ververst is overtuigt bezoekers. Een recente datum schept vertrouwen in de inhoud van de website en de dynamiek van het bedrijf. Staat er een datum van 8 maanden geleden op de homepage, dan sta je direct op achterstand. Want is de informatie op de website wel juist? En weerspiegelt de kwaliteit van de website de kwaliteit van de producten of diensten?

6. Vouten ondermeinen het vertrouwen

Fouten zijn een bron van ergernis. Van spelling- en grammaticafouten tot hyperlinks die naar een vage of verkeerde webpagina verwijzen. Van niet-werkende functies die bezoekers onvriendelijke foutmeldingen voorschotelen tot een website die vreselijk traag laadt. Het regelmatig controleren van webteksten, hyperlinks en functies is dan ook geen overbodige luxe.

7. Adres- en contactgegevens

Er zijn websites met alleen een contactformulier. Geen adres- of contactgegevens, niets! Dat maakt bezoekers onzeker. Zij willen zeker weten dat er achter de naam een echt bedrijf schuilgaat. Vermeld dus altijd het volle-dige straatadres. En door alle contactgegevens te vermelden geef je aan dat je op vele manieren bereikbaar bent. Zet daarom op elke webpagina je telefoon- en mobiele nummer, e-mailadres en social mediaprofielen.

8. Inschrijfnummer Kamer van Koophandel en BTW-nummer

Vanuit het oogpunt van betrouwbaarheid is vermelding van het KvK nummer op je website een goede zet. Wettelijk is het zelfs verplicht. Het bevestigt dat je een geregistreerde ondernemer bent. Zoals het vermelden van je BTW-nummer aantoont dat je netjes belasting betaalt.

9. Awards, keurmerken, lidmaatschappen en publicaties

Heb je een award gewonnen? Een certificaat of keurmerk in de wacht gesleept? Ben je lid van een overkoe-pelende vakorganisatie? Zijn er publicaties over je bedrijf in de media verschenen? Aarzel niet, plaats ze! Elk bewijs van kwaliteit, betrouwbaarheid, kennis en kunde helpt om bezoekers te boeien en aan je onderneming te binden.

10. Delen van kennis en informatie

Wanneer je via de website gratis kennis, informatie, tips en adviezen met bezoekers deelt, bouw je vertrouwen op. Je laat zien dat je over kennis en ervaring beschikt. Zo bouwt je onderneming haar expertstatus op. Achter-grondinformatie over je onderneming en de manier waarop je met persoonsgegevens omgaat, hoeven niet prominent in beeld. Ze geven bezoekers echter wel goede hoop een betrouwbare partner te hebben gevonden.

Het doel van je website is om meer klanten aan je onderneming te binden. Je moet bezoekers daarom overtuigen dat je betrouwbaar bent. Dat ze geen enkel risico lopen. Hoe groter het vertrouwen, hoe succesvoller je website. Met het toepassen van deze 10 factoren zet je een grote stap in de goede richting. Welke factoren bepalen voor jou de betrouwbaarheid van een website? Ik ben heel benieuwd!

Wil je dit artikel delen?
Reageer
(*)
(*)